Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

logo.png

Geweldloze Communicatie

Praten, in gesprek, ruzie, conflict……Verbindend Communiceren, Geweldloze communicatie! Dat doen we toch allemaal? Praten zonder geweld?

Wel, daar valt wel iets op af te dingen. Marshall Rosenberg, de grondlegger van Non-violent Communication schreef er diverse boeken over. (o.a. boek: Geweldloze communicatie).

In Nederland heeft het sinds 1996 ook terrein gewonnen en een van de eerste mensen die zich daarmee bezighielden was/is Jan van Koert ( Vine coaching & training) Hij heeft een fantastisch boekje geschreven met als titel: “Wat je vindt mag je houden. Een aanrader! (te bestellen via www.vinecoaching.nl, bol.com of boekhandel).

Naast de inmiddels door o.a. Vine opgeleide en gecertificeerde trainers is er ook de stichting Daimoon die zich vooral bezighoudt met boeken en workshops rondom dit thema.

Waar gaat het nu eigenlijk om? Als wij in gesprek zijn met elkaar, dan spreken we meer dan eens op een aanvallende en / of verdedigende manier, waardoor conflicten of ruzies gemakkelijk kunnen ontstaan. We hebben dat bijna allemaal zo geleerd vanuit onze opvoeding.

Een oordeel is heel snel ontstaan in ons hoofd en als je je daar niet bewust van bent, val je heel snel in een manier van praten waar niemand blij van wordt. Je houdt er zelf geen fijn gevoel van over en de ander ook niet. Dat geeft een min-min situatie en ook al hebben we daar allemaal mee leren leven, is win-win toch fijner.

Geweldloos communiceren helpt je om de opbouw van je zinnen anders te formuleren waardoor de communicatie - het gesprek dat je samen hebt, veel prettiger kan verlopen, ook als je het niet eens bent met elkaar. Het respect voor jezelf en de ander blijft overeind en dat nodigt de ander uit om een prettiger reactie te geven. De basisfundamenten van geweldloos communiceren zijn:

1. Wat gebeurt er?

2. Welk gevoel roept dat op?

3. Wat heb je nodig?

4. Hoe vraag je daarom?

De trainingen en workshops die ik hierin gevolgd heb, hebben een blij mens van mij gemaakt.